SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Thursday 16 April 2015

5 Punca Haid Tidak Teratur, Adakah Mengganggu Kesuburan?


BAGI pasangan yang ingin mendapatkan cahayamata, pastinya kitaran haid tidak teratur membuatkan mereka bertambah rungsing. Terutamanya dalam menentukan waktu subur dan menjejaskan peluang mereka untuk hamil. Apabila haid tidak teratur, ini mungkin menandakan yang hormon dalam badan adalah tidak seimbang dan menurunkan kesuburan seseorang wanita.

google image


Apakah "Secondary Amenorrhea"?

Didefinisikan sebagai tidak datang haid berturut-turut selama enam bulan bagi wanita yang kedatangan haidnya tetap setiap bulan. 

Apakah "Oligomenorrhea"?

Ini adalah apabila seseorang wanita itu mempunyai kitaran haid yang melebihi 42 hari.

google images


Punca Haid Tidak Teratur

Terdapat beberapa faktor-faktor yang boleh menyebabkan haid tidak tetap. Ini termasuklah :

1. Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)

Salah satu punca utama yang boleh menyebabkan 'oligomenorrhea'. Diagnosis PCOS akan dibuat oleh doktor apabila 2 daripada 3 kriteria tersebut dipenuhi:
  • Kitaran haid yang tidak teratur
  • Ujian darah menunjukkan hormon tidak seimbang (berlebihan hormon lelaki dan/ atau simptom klinikal yang menunjukkan hormon tidak seimbang)
  • Imbasan scan pelvis menunjukkan 'polycystic ovary'
Kebanyakan wanita akan mengalami simptom PCOS terutamanya jika berat badan mereka menaik dengan mendadak. Juga kerap dilihat selepas wanita wanita tersebut baru berkahwin atau stress dengan memakan berlebihan. PCOS juga adalah diagnosis yang boleh didapati lebih lagi sekiranya wanita tersebut sudah mengalami 'oligomenorrhea' sejak dari baligh lagi.


2. Masalah Endokrin

Ini termasuklah masalah thyroid, penyakit cushing dan addison. Darah untuk paras hormon thyroid perlu diperiksa untuk semua wanita yang mengalami 'oligomenorrhea'.


3. Prolacticnoma

Lebih kurang 10% wanita yang mengalami 'oligonomerhea' berpunca dari masalah tumor pada kelenjar pituitary yang merembeskan keluar hormon prolactin secara berlebihan. Antara simptom yang mungkin dialami termasuklah pening kepala, pengeluaran susu dari payudara dan gangguan penglihatan. Jika ujian darah wanita tersebut menunjukkan kadar paras hormon prolactin yang tinggi, imbasan otak perlu dilakukan. Ini bertujuan untuk melihat samaada terdapat tumor pada kelenjar pituitary.


4. Menopaus Pramatang

7% kes 'oligomernorrhea' pula adalah disebabkan oleh 'premature menopause'. Diagnosis ini ialah apabila seseorang wanita mengalami menopaus sebelum umurnya mencecah 40 tahun. Terdapat beberapa punca termasuklah idiopathic, kondisi autoimmune, turner's sindrom dan infeksi viral.


5. Lain-lain

Stress dan kehilangan berat badan yang berlebihan juga boleh menjadi penyebab kitaran haid yang tidak teratur.


Oleh itu, sekiranya anda mengalami kitaran haid yang tidak teratur dan ingin hamil, hendaklah berjumpa doktor agar ujian tertentu boleh dijalankan untuk menentukan puncanya. Selain itu anda juga boleh mencuba dapatkan GLA Complex untuk membantu menstabilkan hormon dan sekaligus membetulkan semula kitaran haid. Pengambilan yang konsisten amat digalakkan.

Fungsi dan manfaat kebaikan GLA Complex untuk wanita :





Testimoni :

"kawan saya dah berkahwin selama satu tahun dan masih belum mempunyai cahayamata, masalahnya ialah mengalami period yang berpanjangan......pernah ke hospital dan diberi ubat tahan period, namun masih berpanjangan. Saya syorkan vitamin gla complex dan b complex, start ambil 10hb april sehingga 26hb April, dia beritahu best sangat sebab period dah kembali normal...... 
beliau turut belikan zinc complex dan vitalea untuk suaminya kerana sentiasa letih dan tidak bertenaga. Alhamdulillah, suaminya sudah jarang mengadu letih-letih dan sakit-sakit badan....." 



ANDA INGIN IKHTIAR STABILKAN HORMON & KITARAN HAID,
INGIN IKHTIAR UNTUK HAMIL?

CUBALAH GLA COMPLEX SEKARANG.

Hubungi saya:

SHA 
012-9362692
irsyahealthyhouse@gmail.com


COD Area: 





*Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


Nikmati DISKAUN sehingga 20% sekarang !
Daftarlah sebagai ahli shaklee.



-------------------------------------------------------------------------------------------------


-Disclaimer-

These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease


sumber rujukan :
  1. utusan online
  2. dr.natasha nor

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...