SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Monday, 20 April 2015

Gatal Kulit dan Ruam Semasa Mengandung


DULU waktu mengandungkan Baby Rayy seingat saya takde pulak mengalami alahan selain mual, loya, muntah dan cepat penat. Kali ini berbeza sungguh rasanya, tak cukup dengan alahan mual-mual, saya juga diuji dengan kegatalan pada kulit. Aduhhh, tergaru-garu saya tidak selesa sehinggakan kulit luka akibat menggaru, sekitar pergelangan tangan dan juga kaki.
sumber foto: google images


Bila dah asyik menggaru dan alami luka-luka baru terfikir kesannya. Haha. Tapi apa nak buat, kadang dalam tidur pon masih boleh tergaru-garu, siang hari tak usah cakaplah dengan cuaca sekarang yang agak panas ditambah pula suhu badan ibu mengandung yang tinggi sikit berbanding suhu badan normal. Memang buat bertambah-tambah rancak la jemari ini nak menggarukan. Hehe

Saya ingat saya kena gatal tu dah teruk la, rupanya ada lagi mommies lain diuji dengan lebih teruk. Mommies tu mengalami gatal dan ruam merah hampir keseluruhan badan memang seakan ngeri bila melihatnya. Omaigod. Saya yang gatal sikit-sikit ni pon dah rasa agak frust, kulit dah menggerutu dan sudah pasti meninggalkan parut. Itu kalau hilang selepas bersalin, kalau masalah gatal-gatal ni tak hilang macam mana, susah hati sungguh saya. Suami pulak kata pandang pelik kan tengok kaki bini dia ni jadi buruk, aduhh lagi stress!

Stress saja tak guna, sambil sapu krim lotion serbaguna saya rajinkan diri mencari info berkaitan dari pelbagai sumber. Daripada sumber yang saya dapat saya tapis dan kongsikan dengan anda yang mungkin juga alami perkara yang sama.


sumber foto: google images


Ruam dan gatal semasa hamil

Ruam dan kegatalan sementara yang datang dan pergi tanpa sebab-sebab tertentu adalah perkara biasa dalam kehamilan. Peningkatan tahap hormon membuatkan anda lebih sensitif apabila bersentuhan dengan bahan-bahan tertentu yang biasanya tidak mempunyai kesan apa-apa. Contohnya, anda mungkin lebih sensitif terhadap klorin dalam kolam mandi.

Kegatalan teruk ketika hamil

Rasa gatal yang teruk pada seluruh badan terutamanya pada waktu malam, serta gatal pada tapak tangan dan tapal kaki boleh jadi tanda satu penyakit hati yang jarang berlaku. Penyakit ini dikenali sebagai obstetric cholestasis (OC) atau  kolestasis dalam kehamilan atau kolestasis intrahepatik dalam kehamilan (intrahepatic cholestasis of pregnancy-ICP) dan hanya boleh berlaku kepada wanita hamil.

Intrahati kehamilan (ICP) iaitu sejenis penyakit hati yang mampu mendatangkan risiko maut pada bayi jika tidak dirawat. Punca utamanya adalah disebabkan kandungan asid hempedu yang terlalu tinggi. Asid berkenaan yang berfungsi membantu proses penghadaman. Jika anda penghidap ICP, jumlah hempedu yang masuk ke usus kecil anda berkurangan. 

Ini bermakna, gara hempedu akan mula terkumpul dalam badan anda. Asid hempedu menjadi toksin apabila ia terkumpul dan mampu memberi kesan buruk kepada jantung bayi. Ia sekaligus menyebabkan perubahan pada denyutan jantung bayi yng tidak dapat dikesan oleh alat denyutan jantung.

Penyakit ini digambarkan sebagai kegatalan yang tidak mampu dijelaskan dengan mata kasar. Kebiasaannya, ia terjadi tanpa timbulnya ruam. Bagaimanapun, ibu mengandung boleh menyedari dirinya dijangkiti ICP menerusi perubahan warna gelap pada air kencing, rasa tidak sihat dan lemah badan.

sumber : hajazuera.blogspot.com

KLIK GAMBAR UNTUK LEBIH JELAS.

Bila dah baca pasal kegatalan sewaktu hamil ni boleh menyebabkan bayi dalam kandungan mati, membuatkan hati saya berdebar-debar pula. Tapi nasib baiklah saya perasan sejak saya sapukan krim lotion serbaguna ni, gatal semakin kurang dan kesan luka dan kulit menggerutu di pergelangan tangan sudah hilang! Hanya di kaki masih lagi nampak ruam dan kesan menggaru sebab gatal tu..harap cepat sembuh. Doakan saya yer.

Krim lotion yang saya guna ni harga dia tak sampai pon RM30, alhamdulillah berkesan. Tak perlu la ambil suntikan untuk redakan gatal-gatal ini yang pasti harganya mencecah ratusan ringgit, saya tahu harga ini dari pembacaan pengalaman dari blog mummy yang ada dan alami masalah yang sama. 

Selain harga yang berpatutan, krim ni juga boleh menjimatkan wang saya sebab tak perlu nak beli banyak-banyak jenis lotion untuk disapu bahagian perut bagi mengurangkan kesan regangan  (strechmark) ketika hamil. So, lepas mandi saya sapu sedikit di perut dan juga bahagian gatal-gatal tu, rasa sejuk je sapu. Besttt sangat.

RM 27.50 satu tiub/ 4oz

Pastinya juga krim lotion ini tidak mengandungi steroid atau bahan kimia berbahaya pelbagai jenis krim sedia ada dipasaran hari ini yang memberi kesan buruk untuk jangka masa panjang. Selain saya gunakan untuk mengatasi masalah kegatalan kulit dan kurangkan strechmark, saya juga turut gunakan untuk Baby Rayy sebagai penganti nappy rash. Krim lotion ni juga terbukti dapat membantu kanak-kanak yang mempunyai masalah ekzema, Mak Ayah terpaksa Borong Herbal Blend Krim Ajaib Berkesan Atasi Masalah Kulit Anak. 


Anda juga alami masalah gatal kulit semasa mengandung?
Mahu mencuba krim lotion serbaguna ini, boleh buat tempahan terus secara online disini :

 Saya Nak Order herbal blend shaklee


atau

Hubungi saya untuk pertanyaan dan tempahan :

SHA 
012-9362692
irsyahealthyhouse@gmail.com


COD Area: 





*Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


Nikmati DISKAUN sehingga 20% sekarang !
Daftarlah sebagai ahli shaklee.



-------------------------------------------------------------------------------------------------


-Disclaimer-

These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease




sumber rujukan :
1) http://www.kosmo.com.my
2) www.babycenter.com.my


No comments:

Post a comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...