SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Wednesday 8 May 2013

JANGAN ABAIKAN PENGAMBILAN ASID FOLIK


APA ITU ASID FOLIK dan KEPENTINGANNYA?


Asid folik adalah vitamin yang WAJIB diambil oleh wanita-wanita yang sedang hamil dan yang merancang untuk kehamilan. Ia adalah salah satu vitamin yang wujud dalam kelompok Vitamin B.

Ia juga boleh didapati secara semulajadi dalam sayuran hijau seperti ayam, asparagus dan brokoli, dan kekacang sebagai folat.

Vitamins B with Folic Asid

Pengambilan asid folik juga telah disarankan oleh para doctor agar diambil 3 bulan sebelum anda dan pasangan merancang untuk mengandung dan diteruskan sehingga hamil trimester pertama dan diharuskan mengambil sepanjang kehamilan.

Pengambilan vitamin asid folik yang kurang sebelum hamil dan awal kehamilan boleh meningkatkan risiko mempunyai kehamilan yang terjejas oleh kecacatan tiub neural seperti spina bifida, dimana ia terjadi apabila pelindung yang menutupi korda spina bayi tidak menutup dengan sempurna yang boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal,ataupun Anencephaly iaitu otak dan tempurung tidak terbentuk sempurna.

"Vitamin B12 is essential for the functioning of the nervous system and for the production of red blood cells," says Duane Alexander, MD, director of the National Institute of Child Health and Human Development, which funded the study. "The results of this study suggest that women with low levels of B12 not only may risk health problems of their own, but also may increase the chance that their children may be born with a serious birth defect."


12 minggu yang pertama dalam kehamilan, otak dan system saraf bayi anda sedang berkembang dan membentuk dengan pesat. Oleh sebab itu, adalah amat penting untuk mengambil asid folik setiap hari.

Anda boleh mengambil langkah-langkah sebelum dan semasa hamil untuk mengurangkan risiko mempunyai bayi yang dilahirkan dengan kecacatan kelahiran. Langkah-langkah tersebut termasuklah mengambil multivitamin setiap hari dengan asid 
folik (400 mg), tidak merokok dan tidak minum alcohol semasa mengandung.


Jadi, anda diluar sana, yang sedang membaca jom sebarkan tentang kesan dan akibat kekurangan asid folik ni pada wanita-wanita disekeliling anda.


Jangan ambil mudah bekalan asid folik anda.

Cegah ianya sebelum terjadi.



hubungi saya untuk konsultansi PERCUMA!

SHA 
012-9362692
irsyahealthyhouse@gmail.com

COD Area: 





*Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak

-Disclaimer-
These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease

1 comment:

  1. Rasa insaf terus, taknak culas2 makan vitamin dah bila tengok kesan kekurangan asid folik ke atas baby...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...