SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Tuesday 23 October 2012

Vitamin C dan Fungsinya

Hello there :)

Ramai yang nak ambil vitamin c untuk kulit yang cantik. Tapi tidak pernah ambil tahu apa yang ada dalam vitamin c kan? Kadang-kadang ada yang tertipu dengan vitamin c palsu. Bila dengar sahaja vitamin c terus percaya tanpa selidik adakah ianya mendapat kelulusan KKM dan juga halal???
Kita baca apa sebenarnya kandungan dalam vitamin c ini.

Vitamin c juga dikenali sebagai ascorbic asid. Ianya adalah vitamin larut air di mana mudah hilang melalui urin bila kita membuang air kecil. Disebabkan ianya tidak dapat bertahan lama dalam badan, maka perlulah kita mengambil vitamin C untuk menggantikan vitamin c yang hilang tadi.


Kepentingan Vitamin C

Ianya adalah penting untuk memperbaiki tisu-tisu yang rosak dan juga untuk perkembangan tisu seluruh badan kita. Ianya digunakan untuk merawat luka dan menyembuhkan parut-parut akibat tisu yang rosak. Sebab itu t idak hairanlah kulit yang tidak bermaya boleh menjadi lebih berseri denganpengambilan vitamin c kerana ianya memperbaiki kembali tisu-tisu yang rosak.

Makanan Yang Mengandungi Vitamin C

  Buah kiwi
  Oren
  Mangga
  Nenas
  Strawberi
  Brokoli
  Tomato
  Kubis

Dari makanan ini juga kita boleh mendapatkan vitamin c tetapi proses memasak juga akan menyebabkan kehilangan nutrien ini malah adakalanya memusnahkan kesemua vitamin c yang ada. 

Kesan Kekurangan Vitamin C

1. Gusi berdarah
2. Luka lambat sembuh
3. Kulit kering dan kasar
4. Rambut kering dan Bercabang
5. Sakit sendi
6. Kelesuan melampau

Fungsi Vitamin C  

ANTIOKSIDAN – diperlukan untuk memerangi radikal bebas dalam tubuh, mencegah kanser 

MENINGKATKAN FUNGSI METABOLIK TUBUH – terlibat dalam membina dan memperbaiki tisu, meningkatkan fungsi kelenjar adrenal dan membina gusi yang sihat. 

MENGELAKKAN ATHEROSCLEROSIS – arteri mengeras apabila timbunan kolesterol jahat (LDL. vitamin C merendahkan paras LDL dan menaikkan paras HDL. 

PEMBENTUKAN & PEMELIHARAAN KOLAGEN – kolagen tubuh memerlukan vitamin C 

IMUNITI – meningkatkan imuniti 

SERAP ZAT BESI 

SINGKIR TOKSIN – Vitamin C bergabung dengan toksin dalam badan seperti logam berat dan membuangnya dari tubuh


Vitamin C terbaik adalah yang diperbuat dari bahan semulajadi dan terpilih,kerana vitamin C memerlukan bioflavonoid yang meningkatkan keberkesanan Vitamin C untuk diserap oleh tubuh kita.

Maka, ini adalah salah satu Vitamin C terbaik yang anda patut cuba :)








credit: mommylyna & permatacintaku
-------------------------------------------------------------------------------------


Hubungi saya di 012-9362692 atau emailkan ke melurbunga@rocketmail.com utk dapatkan harga dan membuat sebarang tempahan:

FACEBOOK: Irsya Healthy House

Dapatkan konsultansi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari saya:)
::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...