SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Saturday 9 March 2013

TIPS CANTIK: Petua Atasi Mata Sembab dan Hitam


7 Tips Dan Petua Mengatasi Mata Sembab dan Hitam

Mata sembab dan hitam pada bahagian bawah mata seingkali berlaku kepada mereka yang kurang tidur dan rehat yang secukupnya. Ia juga bertambah buruk apabila anda tidak sihat seperti demam, selsema dan sebagainya. Berikut adalah beberapa tips dan petua untuk mengatasi masalah mata sembab atau hitam pada bawah mata.

1. Wuduk
Sentiasa mengamalkan wuduk sekerap yang mungkin kerana dengan itu bukan sahaja mata malah seluruh wajah anda akan tampah berseri dan bercahaya. Wuduk juga mampu menyegarkan muka dan membersihkan muka dari kotoran akibat terdedah kepada persekitaran sepanjang haro.

2. Ketulan Ais/ Ais Batu
Kaedah ini antara kaedah lama dan yang kerap diamalkan terutama untuk mengurangkan bengkak pada bahagian bawah mata. Ia dilakukan dengan cara membungkus ketulan ais dengan kain dan menekapnya pada bahagian mata. Boleh juga menggunakan sudu yang disejukkan dengan ketulan ais dan kemudian letakkan pada mata. Cara ini membantu menyegarkan mata juga.

3. Timun
Timun bukan sahaja baik untuk kesihatan tubuh badan malah baik untuk mata. Kandungan astringent yang terdapat didalamnya membantu untuk mengurangkan sembab dan lebam pada mata. Potong dan kemudian letakkan di dalam peti ais. Setelah sejuk letakkan pada bahagian mata dan biarkan mata anda berehat dengannya.

4. Kentang
Kentang juga baik untuk mata. Anda perlu mengupasnya terlebih dahulu dan setelah dibersihkan, biarkan ia kering sebentar. Setelah itu parut kentang tersebut dan ambil parutan itu lalu bungkuskan di dalam kain sebelum diletakkan di mata.

5. Minum Air Putih
Amalan minum air putih memang banyak manfaatnya. Bukan sekadar mata malah seluruh tubuh kita memerlukan kuantiti air yang cukup. Walaupun ia tidak menghilangkan sembab dengan segera seperti kaedah lain, namun ia berfungsi untuk membantu proses pemulihan di dalam badan manusia.

6. Uncang Teh
Celup dua uncang teh ke dalam air panas lalu diangkat dan dibiarkan suam seketika. Uncang teh yang telah suam itu kemudian diletakkan pada mata dan biarkan selama 5-10 minit atau mengikut kesesuaian anda. Kandungan kafein di dalam teh membantu mengurangkan bengkak pada mata.

7. Garam
Ambil setengah sudu teh garam dan tambahkan ke dalam 1/2 liter air. Celup kapas atau putik kapas ke dalam air garam tersebut dan sapukan pada bahagian mata yang sembab itu tadi. Berhati-hati agar tidak termasuk ke dalam mata.

Tips dan Petua ini adalah ikhtiar semata-mata. Pucuk pangkalnya adalah doa dan ketentuanNya kerana setiap penyakit dan ubat itu ada pada Allah s.w.t. Semoga memberi manfaat kepada anda, insyaAllah.


Untuk sebarang pertanyaan atau ingin membuat pesanan, anda boleh:
1. LIKE fanpage IRSYA HEALTHY HOUSE
2. Email ke melurbunga@rocketmail.com
3. SMS di talian 012-9362692
 Dapatkan konsultansi PERCUMA apabila anda membeli produk shaklee daripada saya :) 




:: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...