SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Wednesday 22 April 2015

Anemia Semasa Hamil Meningkatkan Risiko Anak Pramatang dan Meninggal Dunia Selepas Dilahirkan



SEMASA mengandung, badan seorang wanita akan menghasilkan banyak darah untuk menampung tumbesaran janin. Sekiranya zat besi atau vitamin B12 dan folat tidak dibekalkan dengan cukup, penghasilan darah merah mungkin tidak cukup untuk keperluan dan bakal ibu mungkin menghidapi anemia.

Bakal ibu mudah merasa penat dan anak dalam kandungan mungkin akan jadi kecil dan dilahirkan sebelum waktunya. Penyebab utama anemia di kalangan wanita mengandung adalah kekurangan zat besi. Fungsinya ialah membantu pembentukan hemoglobin (sel darah merah) yang bertanggungjawab membawa oksigen ke seluruh badan. Jika pengangkutan oksigen ini terganggu, maka fungsi organ dalam badan juga akan terganggu.


kesan kekurangan zat besi


Gejala dan Tanda-tanda Anemia :

  • Letih
  • Tidak bermaya
  • Sakit kepala
  • Pening
  • Berdebar-debar
  • Sesak nafas
  • Kulit kelihatan pucat
  • Telinga berdengung

Kesan Anemia (kekurangan zat besi) Pada Ibu Mengandung dan Bayi dalam Kandungan


Anemia boleh menyebabkan komplikasi seperti kelahiran pramatang, kematian bayi dalam kandungan dan kemurungan selepas kelahiran. Kesan pada bayi pula boleh menyebabkan tumbesaran yang terbantut kerencatan perkembangan akal dan psikomotor.



Risiko kehamilan pramatang

Kepada ibu hamil, jangan ambil mudah kerana anemia boleh menyebabkan kelahiran pramatang. Kekurangan zat besi, vitamin B12 dan folat  menjadi alasan utama berlakunya anemia. Ibu hamil memerlukan 30mg zat besi (iron) setiap hari kerana darah dalam badan boleh mencapai 50% lebih banyak semasa hamil.

Ibu hamil yang mengidapi anemia sering berasa letih dan lemah. Bayi di dalam kandungan akan menyerap nutrien yang diambil oleh ibunya. Oleh itu, tingkatkan pengambilan makanan yang mengandungi zat besi, folat dan vitamin B12 dalam jumlah yang lebih berbanding sebelum hamil. untuk mengekalkan jumlah hemoglobin dalam darah.

Risiko keguguran

Keguguran berlaku kepada 8-20% ibu mengandung. Kebanyakkan kes (80%) berlaku sebelum minggu ke-13, manakala 20% berlaku pada ibu yang kurang 20 minggu mengandung. Semasa keguguran, janin atau kandungan di dalam rahim boleh gagal untuk terus hidup.



Bolehkah Anemia (kekurangan iron zat besi) Dirawat?

Ibu yang mengidap anemia semasa hamil boleh meningkatkan pengambilan makanan seperti dibawah ini :

  1. Daging
  2. Brokoli
  3. Pisang
  4. Kekacang
  5. Hati ayam
  6. Bayam
  7. Kerang
  8. Telur
  9. Oat
  10. Buah delima
  11. Madu
  12. Kurma
  13. Kismis


Namun, adakah dengan mengambil semua jenis makanan yang disarankan ini, ibu hamil dapat zat besi (iron) yang mencukupi? Oleh yang demikian, untuk menggelakan anemia ibu hamil dapat diatasi adalah dengan tambah bekalan zat besi dalam diet.

Ibu hamil juga boleh menambah bekalan zat besi dalam diet dengan mengambil iron tablet atau multivitamin yang mengandungi zat besi.Malah kebiasaannya juga jika ibu mengandung buat pemeriksaan kesihatan di klinik, doktor akan membekalkan vitamin pranatal seperti  b complex, asid folik, vitamin c dan iron tablet. 

Bagi memastikan zat besi (iron tablet) dapat diserap dengan optimum dalam badan adalah dengan mengambilnya bersama sumber vitamin c. Tip terbaik, pastikan vitamin c dan zat besi adalah vitamin semulajadi, pilihan terbaik buat keluarga terutamanya untuk kesihatan ibu hamil dan bayi.


Cadangan Vitamin Shaklee untuk Ibu Hamil Atasi Masalah Anemia :

Ibu hamil yang tidak dapat jumlah bekalan zat besi yang mencukupi, ia boleh memberi masalah pada kandungan juga, kemungkinan melahirkan anak pramatang, tidak cukup bulan dan tumbesaran terbantut. Malah lebih teruk, ianya juga boleh menyebabkan kemurungan dan meroyan selepas bersalin!

Oleh itu, saya mencadangkan ibu hamil yang ingin menggelakkan dari anemia semasa mengandung agar mengambil multivitamin lengkap dengan zat besi (vitalea with iron), vitamin c dan b complex. sebagai seorang bakal ibu, pastinya kita inginkan yang terbaik untuk anak yang dikandungkan itu kan. Jangan risikokan kesihatan diri anda dan bayi semata-mata hanya kerana sikap kita yang ambil mudah.


Vitamin Ibu Hamil Sihat dan Cergas irsyahealthyhouse pengedar shaklee changlun sintok cod
Vitamin Ibu Hamil Sihat dan Cergas



Untuk dapatkan set vitamin ibu hamil kekal sihat,
 hubungi saya untuk maklumat lanjut :


  • Facebook

  • Twitter

  • Google+

  • Pinteres

SHA 
012-9362692
irsyahealthyhouse@gmail.com


COD Area: 





*Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


Nikmati DISKAUN sehingga 20% sekarang !
Daftarlah sebagai ahli shaklee.



-------------------------------------------------------------------------------------------------


-Disclaimer-

These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease



sumber rujukan :

  1. Kementerian kesihatan
  2. Baby center

1 comment:

  1. bahaya juga kesan anemia kepada ibu dan anak dalam kandungan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...