SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Wednesday 30 December 2015

Pengalaman Hantar Anak ke Tadika

Minggu-minggu terakhir sebelum 2015 menutup tirai, rasanya keadaan di rumah agak sibuk dari kebiasaan. Kebetulan suami pula tidak dapat cuti,kerana dalam mode stanby, maka hasrat hati untuk pergi melancong terpaksa dipendam dahulu.

Tahun 2016, si kakak akan memulakan sesi persekolahan. Saya risau juga andai dia tak dapat nak menyesuaikan diri. Maklumlah, saya bekerja dari rumah. Jadi banyak masa dan kehidupannya hanya bersama saya dan ahli keluarga.

Nasib baik pihak Tadika yang kami pilih baik hati memberikan tempoh percubaan selama tiga hari. Sekurang-kurangnya dia boleh biasakan diri dengan cikgu dan kawan-kawan sebelum mula persekolahan tahun depan.

Hari pertama, si kakak nampak teruja nak pergi sekolah. Bila sampai depan pintu tadika lain jadinya, si kakak buat drama air mata. Fuh! Waktu tu kesian pun ada. Hati seorang ibu yang kandung dan melahirkan dia pasti sedikit sebanyak tersentuh hati bila lihat keadaan dia macam tu. Ishkk mama ni pon. Haha!

Rasa hiba tu ada tapi hati mama pon kena kental juga tau. Kemudian saya pon tinggal kan dia dengan cikgu dan kawan-kawan baru. Saya tak tunggu sebab saya tau dia macam mana, menangis kejap aja. Cuma kalau berlarutan saya minta cikgu telefon saya.

Sesi persekolahan si kakak hanya separuh hari. Tengah hari tu saya ambil dia, nampak dia seronok main dengan kawan-kawan.

Hari kedua, pagi hari lagi nampak keterujaan dia nak pergi sekolah. Mungkin dia rasa seronok dapat kawan baru. Mama pon rasa lega kalau anak seronok nak pergi sekolah. Cuma hari ini, dia dah tak bawak botol susu. Minum siap-siap di rumah, sebab semalam bawa langsung tak terusik. Seronok bermain agaknya.

Ingatkan pagi ni tak ada la lagi adegan air mata, rupanya sangkaan mama tersilap. Haha.

Hari ketiga, pagi ini banyak betul akal dia bila kita ajak pergi sekolah. Mula-mula nak suruh grandma hantar, lepas tu nak walid pula... anak oohh anak.

Akhirnya, Walid yang pergi hantar kakak sekolah. Sementara mama di rumah sibuk menguruskan si adik yang kurang sihat.

10 minit kemudian. Keluar berdua, balik pon berdua! HAHA.
kesimpulannya hari ketiga si kakak tak pergi sekolah.

Sementara nak serasi, sabar je lah melayan karenah si kakak yang mungkin bakal menangis setiap pagi. Doa saja yang baik-baik untuk anak :)

1 comment:

  1. This is an incredible moving post. I am basically satisfied with your great work. You put truly exceptionally accommodating data. I am hoping to perusing your next post.
    Wholesale perfumes

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...