SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Wednesday 2 December 2015

Rahsia Badan Bertenaga di Usia Emas

Kebanyakan orang tidak menagamalkan pemakanan seimbang, berzat dan dalam jumlah yang mencukupi untuk keperluan tubuh badan. Badan menjadi lemah lesu, kurang bertenaga dan mudah letih dan penyakit menjadi masalah kesihatan jika kekurangan zat dan vitamin berterusan.

Oleh itu, mengamalkan supplement dan vitamin mencukupkan keperluan zat harian selain dari makanan yang di makan setiap hari sebagai pencegahan kepada penyakit, letih lesu dan masalah kesihatan apabila usia meningkat tua.

Sesetengah orang pula perlu zat tertentu untuk keperluan harian. Mereka termasuk yang mengandung, yang kerap makan ubat tahan sakit (sakit urat atau sakit sendi), perokok, mereka yang aktif secara fizikal dan yang berumur lanjut.

Berikut adalah cadangan tambahan zat, supplement dan vitamin yang dicadangkan diambil bersama dengan makanan harian.

1. Ambil sekurang-kurangnya 2 vitamin anti-oksidan.

Anti oksidan menolong meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel tubuh, penyebab kepada penyakit kronik. Vitamin C (250-500mg) dan vitamin E (200-400iu) sehari boleh membantu mengawal radikal bebas. Selain dari kesan radikal bebas, vitamin C dan E juga membantu dalam melindungi dari penyakit jantung, kanser tertentu dan katarak.

Memakan buah dan syuran setiap hari boleh membekalkan vitamin C secekupnya tetapi vitamin E sukar diperolehi dari makanan harian dengan cukup.

2. Tambah kalsium setiap hari

Kurang pengambilan hasil tenusu mengurangkan bekalan kalsium untuk keperluan harian. Supplement kalsium setiap hari memastikan tulang tidak mudah rapuh dan patah apabila umur semakin meningkat terutamanya untuk perempuan.

Pengambilan untuk perempuan lebih baik dimulakan sebelum putus haid untuk memastikan bekalan kalsium cukup.

3. Perempuan dalam umur boleh mengandung mengambil Folate.

Folate 400ug mengurangkan risiko spina bifida dan kecacatan lain bagi bayi dalam kandungan. Ia juga melindungi kepada kanser pangkal rahim dan kanser colorectal dan paru-paru. Folate boleh melindungi dari penyakit jantung.

4. Umur tua dan kurang makanan seimbang

Kebanyakan orang tua dan mereka yang kurang memberi tumpuan kepada makanan seimbang amat digalakkan mengambil vitamin dan supplement. Masalah resapan nutrient didalam usus tidaklah sebaik orang muda dan kecekapan badan untuk memproses nutrient juga kurang.

Kekurangan zat yang ketara pada yang berumur adalah vitamin C, D, B6, B12 dan Folate. Kekurangan ini termasuk juga pada mineral seperti Zink, Magnesium dan Kalsium boleh menjadi masalah kesihatan jika kurang didalam badan orang tua yang sememangnya kurang kandungan makananya.

5. Lain-lain kumpulan yang perlu mengambil tambahan zat dan vitamin.
Perempuan yang masih datang darah kotor (perlu zat besi tambahan), yang hanya makan sayuran (vegetarian perlu tambah vitamin B12), yang sengaja kurang makan (mengamalkan diet) atau makanan kurang seimbang digalakkan mengambil tambahan supplement, vitamin dan mineral.

1 comment:

  1. Penjagaan kesihatan perlu di titik beratkan. Pengambilan makanan tambahan amat penting untuk pastikan tubuh badan kita cukup nutrisi dan vitamin agar nadan sentiasa sihat dan ceria.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...