SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Wednesday 16 December 2015

Tips Mudah Bersalin Normal




Tips Mudah Melahirkan Anak Secara Normal.


Semakin hampir dengan tarikh dijangka bersalin, bakal ibu dan bapa pastinya rasa tak sabar dan teruja untuk menyambut kelahiran 'orang baru' dalam keluarga. Dalam keriangan itu, pastinya emosi si Ibu juga sedikit gemuruh untuk menghadapi saat-saat kontraksi dan kelahiran tersebut.

Ada banyak petua yang boleh diamalkan oleh ibu-ibu hamil untuk memudahkan proses bersalin. Antaranya ibu hamil boleh amalkan tips yang saya kongsikan ini:

Petua Mudah Bersalin Normal
gambar: google


Minum air kelapa
Sebaik sahaja usia kandungan masuk tujuh bulan, banyakkan minum air kelapa agar bayi mudah dilahirkan. Ada sesetengah orang tua kata minum air kelapa, nanti anak lahir bersih. Wallahualam.

Makan kurma
Sepanjang hamil, ibu sememangnya digalakkan memakan kurma. Kurma terkenal sebagai pembekal tenaga segera. Ia juga berperanan membekalkan tenaga ketika ibu sedang sakit kontraksi dan mengecutkan rahim.

Telur Ayam
Untuk memudahkan bersalin, ibu hamil disarankan agar makan sebiji telur ayam kampung mentag setiap pagi seminggu sebelum tiba saat untuk melahirkan. Inshaallah proses kelahiran menjadi mudah.

Minyak kelapa dara
Amalkan minum satu sudu minyak kelapa dara setiap hari.

Makan bendi
Semasa hamil, ibu-ibu digalakkan makan kacang bendi. Lendir yang ada pada bendi dipercayai dapat memudahkan proses bayi keluar dari rahim ketika melahirkan. Sebelum makan, pastikan ia direbus terlebih dahulu ya.

Klik untuk lebih info dan petua melahirkan bayi dengan mudah


Sepanjang saya mengandungkan anak pertama dan kedua, saya memang mengamalkan petua ini kecuali makan telur ayam kampung tu. Rasa tak lalu pulak kalau nak kena telan mentah-mentah macam tu. Kalau awak rasa lalu nak telan, apa salahnya cuba, boleh kongsikan apa rasanya nanti ;)

Selain saya amalkan petua untuk memudahkan proses kelahiran ini, saya juga turut amalkan pengambilan vitamin ketika hamil. Itu antara usaha saya bagi memastikan anak yang saya kandungan ini sihat dan sempurna. Selebihnya itu urusan Allah taala.
comelnya baby....
sumber: google

Malah sebelum saya melahirkan anak kedua, saya masih sempat membancuh ESP Shaklee untuk diminum agar saya tidak kelaparan di dalam wad bersalin (labour room) dan sekaligus ianya dapat berikan saya tenaga segera dan kudrat untuk 'berjuang' dalam melahirkan seorang lagi khalifah Allah.

Hasilnya, tak sampai 15 minit saya sudah melahirkan seorang bayi lelaki. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...