SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Wednesday 16 November 2016

Gejala dan Simptom Kanser Darah

Apakah itu leukemia?
Leukemia merupakan sejenis kanser darah yang berasal dari sum-sum tulang. Sum-sum tulang merupakan satu organ penghasilan darah yang terdapat di dalam kesemua tulang dalam tubuh badan manusia. Sel-sel leukemia merupakan sel kanser yang luar biasa dan berupaya membiak dengan cepat serta hidup lebih lama bebanding sel-sel darah yang normal. Oleh sebab itu, sel-sel leukemia mampu menghapuskan fungsi sum-sum tulang dan menghalang penghasilan sel-sel darah yang normal.
Terdapat 2 jenis leukemia yang utama iaitu “Acute Leukaemia” atau “Chronic Leukaemia”. Perbezaaan utama diantara kedua-dua jenis leukemia ini adalah kematangan dan kepantasan sel-sel kanser itu membiak. “Acute Leukaemia” adalah sel kanser yang kurang matang dan membiak dengan pantas berbanding “Chronic Leukaemia” yang terdiri daripada sel kanser yang matang dan membiak dengan perlahan.
Setiap jenis leukemia ini pula dibahagikan kepada dua bentuk utama bergantung kepada sel darah asal dimana leukemia ini mula terjadi iaitu dari jenis “myeloid” atau “lymphoid”. Dengan ini terdapat 4 kumpulan penyakit leukemia yang utama iaitu ;
  • Acute Lymphoblastic Leukaemia (ALL)
  • Chronic Lymphocytic Leukaemia (CLL)
  • Acute Myeloid Leukaemia (AML)
  • Chronic Myeloid Leukaemia (CML)
Bagaimana Leukemia Boleh Berlaku?

Adalah diketahui bahawa leukemia boleh terjadi apabila berlaku kerosakan yang penting dalam bahan genetik sel itu. Kebiasaannya punca kerosakan itu tidak dapat dikenalpasti tetapi kesannya dapat dilihat dengan jelas menggunakan teknologi yang canggih.
Terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko seseorang itu mendapat penyakit leukemia. Contohnya;
  • Pendedahan kepada radiasi
  • Pendedahan kepada ubat “chemotherapy” pada masa yang lampau
  • Pendedahan kepada bahan kimia tertentu contohnya benzene
  • Dilahirkan dengan penyakit genetik tertentu
Tanda-Tanda Penyakit Leukemia
Tanda-tanda penyakit leukemia berpunca dari kegagalan sum-sum tulang menghasilkan sel-sel darah yang normal. Tanda-tanda utama adalah seperti keletihan disebabkan kekurangan darah merah, lebam-lebam atau tanda-tanda pendarahan disebabkan kekurangan sel darah platelet serta demam yang berpanjangan. Tanda-tanda lain termasuk kekurangan selera makan, kehilangan berat badan yang ketara serta kesakitan dalam tulang dan sendi.

1 comment:

  1. takut kan kalau kena penyakit macam ni. harap dijauhkan . amin

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...