SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Thursday 14 July 2016

Kulit Kusam Sewaktu Hamil, Bayi Ambil Seri Ibu?

Kalau imbau kembali saat kehamilan tu memang seronok dan teruja. Tapi bila mengenangkan bab alahan tu memang tak tahan juga rasa hati ni. Ujian muntah dan loya-loya itu biasa, ini sekali pakej dengan kulit muka pon rasa lain macam je..kusam tak berseri, adakala sesekali tu naik jerawat lebih dari kebiasaan pulak. Fuh... Makin stress makin banyak naik! Haha. Terpaksa redha je la.



Orang kata, kalau mengandung baby girl ibu kurang berseri sebab baby dah ambil seri ibu, betul ke? Sebenarnya, ini semua berkaitan dengan hormon-hormon dalam badan kita tau. Bila mengandung, kadar hormon tu berubah dan tu yang kita rasa kulit kusam la, jerawat naik atau alami masalah kulit kering atau berminyak secara berlebihan.

Jangan risau tau ibu-ibu. Semua ini sementara je, nanti lepas baby dah keluar dan besar sikit hormon dalam badan pon mungkin dah stabil sikit. Sabar ye, adalah kot dalam 10-12bulan untuk betul-betul okay. Ye lah, 9bulan baby dalam perut dan lepas bersalin hormon baru nak stabil semula kan.

Bercerita mengenai kulit kusam sewaktu hamil ini, teringat saya sewaktu mengandung anak pertama. Walau takda masalah jerawat yang kronik tapi saya sendiri merasakan kulit semakin kusam tak berseri. Semakin lama sedikit sebanyak ia mengganggu dan menurunkan rasa keyakinan diri. Akhirnya saya ikhtiar untuk mencuba supplemen yang sesuai dengan keadaan saya ketika itu yang sedang berbadan dua dan tidak mengganggu pembesaran dan kesihatan baby.

Antara vitamin pilihan saya untuk atasi masalah kulit kusam adalah ESP, Vitamin C, B-Complex dan Vitalea. Semua vitamin ni selamat diambil oleh ibu mengandung dan ianya bersifat lebih semulajadi. Berbeza dengan vitamin yang klinik bekalkan yang bersifat sintetik.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...