SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Thursday 9 June 2016

Anak Kerap Semput dan Tak Datang Sekolah? Ketahui Cara Elak Serangan Asma Berulang

Asma adalah penyakit kronik berpunca daripada kekejangan otot di cabang tenggorok yang menyebabkan saluran pernafasan bengkak dan sempit. 

Meskipun ia tidak boleh diubati, asma boleh dikawal dengan cara mengurangkan serangan melalui penjagaan rapi.

Malah, pakar-pakar turut menganggarkan 80 peratus daripada kematian di kalangan penghidap asma boleh dicegah jika mereka diberi pendidikan yang sempurna bagi menangani penyakit berkenaan.


Walaupun ia tidak berjangkit, asma boleh diwarisi di mana anak-anak kepada penghidap ini mempunyai risiko yang lebih tinggi.

Berdasarkan perangkaan oleh Pertubuhan kesihatan Sedunia (WHO), terdapat lebih daripada 100 juta penghidap asma di seluruh dunia.

Daripada jumlah tersebut, kira-kira satu juta adalah penduduk Malaysia dan 340,000 merupakan kanak-kanak di bawah 15 tahun.


Pengurus Besar Total Health Concept, Jagdev Singh berkata, kajian Institut Strategik dan Pengkajian Antarabangsa (ISIS) dan Persatuan Thorasik Malaysia mendapati asma adalah penyebab utama kanak-kanak tidak hadir ke sekolah kerana sakit.

Statistik menunjukkan lebih dari 53 peratus kanak-kanak tidak hadir ke sekolah kerana masalah paru-paru dari September hingga November 2001.

Malah, ibu bapa juga terpaksa menanggung perbelanjaan yang tinggi untuk kos perubatan seperti ubat, lawatan ke doktor dan penginapan di hospital.


Rawatan Nebulizer dan Steroid


Kebiasaannya, ubat yang dicadangkan oleh doktor untuk merawat penyakit asma adalah dengan menggunakan nebulizer dan ubat (dos steroid) bergantung pada umur dan tahap yang dihidapi pesakit. Malah, ada kemungkinan juga doktor akan mencadangkan penggunaan inhaler.

Tapi, sampai bilakah kita mahu terus membiarkan anak-anak kita dirawat menggunakan steroid, yang memberi kesan sampingan dalam jangka masa panjang. 

Mak, adik sakit :(


Cara Mencegah dan Elakkan Serangan Asma Berulang

Meskipun kanak-kanak lebih terdedah kepada asma, ia boleh dikurangkan dengan memastikan mereka mendapat pemakanan yang dapat mencegah penyakit tersebut.

Satu kajian di Hospital Diraja Prince Alfred, Australia menunjukkan mereka yang makan ikan lebih dari sekali seminggu dapat mengurangkan risiko yang berkaitan dengan masalah pernafasan.

Menurut beliau, hasil kajian itu mendapati tidak wujud kumpulan makanan atau khasiat lain yang mempunyai kaitan dalam meningkat atau mengurangkan risiko asma kecuali ikan.

Ini memberi gambaran bahawa pengambilan minyk ikan dapat mencegah penyakit asma terutamanya semasa kecil.

Bagi mereka yang menghidap asma kronik pula, pengambilan dos tinggi minyak ikan dapat mengurangkan serangannya.

Ikan atau minyak ikan mengandungi Omega-3 yang kaya dengan Asid Lemak Essential (EFA) dan Asid Docosahexanoic (DHA)

Pengambilan Omega-3 dari minyak ikan terbaik Omega Guard dapat membantu meredakan inflamasi.

Terdapat kajian yang mendapati pengambilan asid lemak Omega-3 serba sedikit membantu mengatasi masalah penyakit lelah. Asid lemak Omega-3 bersifat antiradang. Kerana itu ia sangat baik diambil oleh mereka yang mengalami masalah berkaitan keradangan seperti asma (radang pernafasan) artritis reumatoid dan sebagainya.

"Omega-3 fatty acids are known to reduce inflammation. Because ashtma is a disease caused by airway inflammation that leads to airway hyper-responsiveness and airway narrowing and because Eskimos, who eat large amounts of fish have a low rate of asthma, researchers theorized that fish oil might benefit asthma sufferers"
-Livestrong

Dari segi perubatan kita dah tahu cara merawat asma menggunakan steroid dan ubat-ubatan drugs. Namun disini, saya nak kongsikan pengalaman ibu-ibu yang telah menggunakan supplement sebagai salah satu cara alternatif untuk mengurangkan simptom asma pada anak-anak mereka.






Omega Guard Shaklee adalah Omega-3 paling selamat kerana menjalani proses penyulingan proprietari 3 molekul yang mengekstrak Omega-3 yang tulen dan juga menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB. Omega-3 Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk.

Jom dapatkan segera Omega-3 dari Omega Guard Shaklee sekarang. Kembalikan kesihatan anak anda agar sentiasa sihat, lincah dan aktif.

Untuk pesanan dan konsultasi, whatsapp 012-9362692 :)

2 comments:

  1. Ada baiknya pesakit asthma mengambil omega guard untuk bantu atasi asthma ni dari menjadi teruk.

    ReplyDelete
  2. smoga sihat slalu ya....puan dh pakai penapis udara ??kat umah dah ade ke pasang cuckoo ?kalau belum sy bole bantu...nak pasang yg C model penapis udara tu bole sgt...sy uruskan pemasangan seluruh malaysia ...sabah srwak pun bole sbb order online je..dlm 48 jam ready dh utk staff dtg pasang.... penapis udara sgt bagus utk org ade asma tau..tapis kuman dn habuk tu....
    Bila2 senang bolehlah layari fb sy https://www.facebook.com/pg/sue01116930576/posts/?ref=page_internal


    semua promo cuckoo ade dlm tu...dan skrg cuckoo jugak offer sanitasi service tauu...boleh wsp sy 011-16930576.

    antara langkah pencegahan asma adalah make sure rumah ade penapis udara..yg ni byr bulanan 70 lebih saja tidakla mahai dn membebankan tp bermanfaat kan utk menapis habuk dn kuman di udara..semua client sy sgt suke sejak pakai filter c model ni sbb udara makin bersih dn anak pun sgt kurg asma dn selesema.....akak bole pm sy ya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...