SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Tuesday 7 June 2016

Ketahui 9 Penyebab Migrain dan Cara Mengatasinya

Kenali Jenis Sakit Kepala dan Cara Merawat Migrain

Pernah tak anda merasa sakit kepala yang sukar digambarkan?

Kepala terasa lebih berat dari biasa, malah adakalanya ia berdenyut di sebelah kiri atau kanan kepala atau ada juga di sekitar kening dan mata.

Entry terdahulu saya pernah kongsikan mengenai jenis sakit kepala yang disebabkan sinus (resdung) dan tekanan. Namun, apakah yang dikatakan sakit kepala migrain ini. Jom baca info lebih lanjut.



Apakah Migrain

Migrain berlaku disebabkan saluran darah dalam otak mengembang dan menguncup. Jika seseorang mengalami migrain, ia akan merasakan sakit kepala yang berdenyut dan amat menyakitkan, disusuli dengan rasa loya, muntah-muntah dan menjadi terlalu sensitif kepada cahaya dan bunyi.

Saya sendiri juga pernah mengalami sakit migrain yang agak teruk sebelum ini dan boleh dikatakan agak kerap juga mengalami migrain. Ketika migrain menyerang, memang tidak mampu membuat sebarang kerja kerana sakit yang agak teruk rasanya. Apa yang boleh saya lakukan ketika diserang migrain adalah rehatkan diri secukupnya.

Ciri-ciri Migrain

  • Rasa sakit berdenyut-denyut dibahagian sebelah kepala. (Atau kedua-dua bila di tahap kronik)

  • Sakit dibahagian belakang mata

  • Loya, muntah-muntah atau kedua-duanya

  • Sakit kepala akan menjadi lebih teruk apabila anda terdedah kepada cahaya, bunyi bising atau bau.

  • Kesakitan mungkin bertambah buruk semasa melakukan aktiviti fizikal

  • Rasa sakit sederhana tapi mungkin bertambah buruk sehingga anda terpaksa berhenti daripada melakukan aktiviti harian anda.

Penyebab dan Punca Berlakunya Migrain

  1. Persekitaran
    Terkena asap rokok, habuk, bunyi bisinh, bau yang kuat dan cahaya terang dari televisyen dan sebagainya.

  2. Makanan :
    Elakkan makanan tertentu jika anda mengalami migrain selepas memakannya.
    Contoh makanan penyebab migrain: makanan yang kaya MSG atau nitrat, kafein, coklat, buah-buahan sitrus (oren,limau), kekacang, susu dan produk tenusu, daging, makanan diperam atau jeruk, produk gandum termasuk roti dan pasta dll.

  3. Hormon : Mengalami hadi dan menopos

  4. Psikologi : Mengalami keletihan, kemurungan, stress dan sebagainya.

  5. Kurang tidur atau tidur tidak tetap

  6. Paras gula dalam darah rendah

  7. Perubahan cuaca

  8. Ubat-ubatan : 
    Ada mengambil ubat perancang keluarga, ubat tidur, rawatan hormon dan lain-lain ubat untuk kesihatan.

  9. Berpuasa

Petua dan Cara Merawat Migrain

  • Berehat atau tidur dalam bilik gelap

  • Rendam tangan dalam air sejuk/ais

  • Gunakan bahan rempah (kacang hijau, garam kasar, lada hitam)
    Campur ketiga-tiga bahan tersebut dan letakkan atas surat khabar. Kemudian pijak bahan tersebut sambil berselawat. Inshaallah.

  • Baring kepala dibawah, kaki ke atas

  • Sujud

  • Berurut/ berbekam/ akupuntur

  • Kawal pernafasan

Merawat Migrain dengan Vitamin Semulajadi


Ostematrix


Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darahMagnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing...


B.Complex

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.Bagi penderita migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda kena lah jaga makan. begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti dan sebagainya. ...


Testimoni Set Migrain Shaklee

Testimoni 1:

"Macam hubby fiza dulu ada migrain kronik.. Setiap hari sakit kepala.. Konsisten ostematrix dan bcomplex and now totally bebas migrain.. Dia pun tak perasan bila migrain tu hilang, langsung takde.."
Testimoni Set Migrain Shaklee

Testimoni 2:

"Adik makan bcomplex dan ostematrix dah jarang dapat migrain sekarang"

Testimoni Set Migrain Shaklee

Anda berminat nak cuba vitamin semulajadi ini? Hanya whatsapp 012-9362692 dan buat tempahan sekarang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...