SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Monday 19 May 2014

Cara dan kaedah mengira waktu subur wanita

 Assalammualaikum,

Selamat tengahari semua. Sekarang waktu lunch kan, sambil rehat-rehat tu mai la pakat singgah membaca info-info di blog saya ni yer. Kalau baik hati boleh tolong klik iklan Nuffnang tu di atas, sidebar dan di bawah skali. Hehe. Kumpul duit tabung untuk anak-anak. *WINK ;)

Sebenarnya entry kali ini saya nak berkongsi kepada anda semua yang masih ragu-ragu atau tak tahu langsung macam mana nak tahu waktu subur. Info ini sangat penting, tambahan pulak jika anda sedang merancang untuk mendapatkan zuriat.

Macam mana nak tahu waktu subur?
Macam mana nak tahu waktu subur?

Kehamilan adalah suatu perkara yang sangat ditunggu-tunggu oleh pasangan suami isteri. Lebih-lebih lagi jika pasangan itu telah lama berkahwin. Keingin memiliki cahaya mata untuk melengkapkan rumah tangga yang dibina sangat tinngi. Namun ada kalanya pasangan gagal hamil dalam tempoh masa yang dijangkakan adalah disebabkan kesilapan menghitung waktu subur dan melakukan hubungan intim pada masa yang tidak tepat.

Terdapat juga faktor-faktor lain yang membuatkan kesukaran untuk hamil sperti berpunca daripada masalah kesuburan, tahap psikologi, ketidakstabilan hormon dan lain-lain. Kehamilan bukan sahaja bergantung kepada tahap kesuburan wanita tetapi tahap kesuburan lelaki juga sangat memainkan peranan penting.


Bagaimana nak tahu waktu subur wanita?

Terdapat beberapa cara dan kaedah yang boleh digunakan untuk mengetahu bilakah waktu subur tersebut, antaranya :

Sistem Kalendar
Menentukan masa subur dengan menggunakan sistem alendar ada dua cara iaitu :


Bagi yang kitaran haidnya teratur, masa subur berlangsung 14 +/-1 hari haid berikutnya. Maksudnya, masa subur berlaku pada hari ke-13 sehingga hari ke-15 selepas haid. Kitaran cycle period setiap individu adalah tidak sama, tetapi dalam masa 28 -30 hari.


Bagi wanita yang kitaran haidnya tidak teratur, maka penting untuk mencatat panjang kitaran haid sekurang-kurangnya selama enam kitaran. Jumlah hari pada kitaran terpanjang, hendaklah ditolak dengan 11 dan akan diperoleh hari subur terakhir dalam kitaran haid tersebut, Sedangkan dari jumlah hari pada kitaran terpendek ditolak 18, diperoleh hari subur pertama dalam kitaran haid tersebut.

Contohnya:
Kitaran terpanjang = 31
Kitaran terpendek = 26
Maka waktu subur dapat dihitung, 31-11 = 20 dan 26-18 = 8
Jadi masa subur berlangsung pada hari ke-8 sampailah hari ke-20

Penggunaan alat
Cara mudah adalah dengan menggunakan alat penguji kesuburan yang sedia ada dipasaran. Alat ini dikenali sebagai ovulation predictor kit (OPK), mengesan lonjakan hormon LH dalam air kencing. Sejurus sebelum ovulasi, tahap LH akan melonjak ke tahap yang lebih tinggi dalam masa yang singkat dimana hormon LH merangsang folikel matang tersebut pecah. Kit ujian tersebut akan membantu menentukan tahap lonjakan hormon LH anda. Ia merupakan alat membantu meningkatkan peluang untuk hamil dengan mengetahui waktu subur. 

Ovulation predictor kit (OPK)
Ovulation Test

JIKA anda sedang merancang atau ingin berikhtiar untuk mendapatkan cahayamata, anda bolehlah mencuba Set Kesuburan Shaklee. Alhamdulillah telah membantu ramai pasangan yang sekian lama menanti-nanti kan saat untuk memperolehi zuriat mereka. Dan buat pengetahuan anda, salah satu punca kesukaran hamil adalah kerana kekurang nutrien yang diperlukan oleh badan dan sistem reproduktif untuk membantu persenyawaan.


Anda pula bagaimana? Ingin berikhtiar seperti mereka? jom hubungi saya dan dapatkan FREE CONSULTATION mengenai Set Kesuburan Shaklee ini sekarang!!!

contact me:
Pengedar Shaklee Sah
SHAsms|whatsapp : 012-9362692
email : irsyahealthyhouse@gmail.com
FB Page : Irsya Healthy House

note : setiap pembelian produk shaklee dengan saya anda layak untuk mendapat consultation berterusan, cara pengambilan supplemen yang betul dan dapatkan tips-tips ekslusif secara percuma.

COD AREA:
(Kedah : Changlun, Sintok-UUM, Bukit Kayu Hitam, Jitra)
(Perlis : Unimap, Politeknik Pauh, Arau)

*PENGHANTARAN KE SELURUH MALAYSIA TERMASUK SABAH & SARAWAK

:: These statements have not been evaluated by the Food and DrugAdministration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ::

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...