SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Sunday 22 May 2016

Sakit Pinggang Kesan Suntikan Epidural Semasa Bersalin Hilang, Amalkan Cecair Vivix 2 Minggu

Pengalaman bersalin kedua-dua anak, saya rasa tidak banyak yang berubah. Kedua-duanya diberi nikmat mudah bersalin secara normal, Alhamdulillah syukur. Saya bersalin normal tanpa ubat tahan sakit ataupun sebarang ubatan seperti epidural. Tak sempat nak mintak ubat tahan sakit dah beranak dulu! Hahaha.

Kisah saya mungkin berbeza dengan anda. Mungkin rezeki saya begini, rezeki anda macam ini..Allah dah tetapkan aturan yang terbaik buat kita semua.

Namun ada yang kata suntikan epidural itu memberi kesan jangka masa panjang. Sejauh mana kebenaranya, jom baca info mengenai suntikan epidural semasa proses kelahiran ini.

Apakah itu Suntikan Epidural

Suntikan Epidural ini adalah salah satu cara untuk menghilangkan kesakitan di bahagian tertentu badan semasa proses kelahiran. Dengan kaedah menyuntik ke saraf di bahagian tulang belakang bawah bagi membolehkan ibu merasa kebas sepanjang proses melahirkan anak.


Kebaikan Suntikan Epidural

  1. Mengurangkan ketidakselesaan semasa sakit kontraksi bersalin.
  2. Membenarkan ibu untuk berehat jika proses kelahiran bayi berpanjangan
  3. Epidural membolehkan ibu kekal sedar dan masih mempunyai tenaga untuk meneran dalam proses bersalin.
  4. Jika ibu melahirkan anak secara pembedahan, bius epidural membolehkan anda berjaga dan memberikan kelegaan keakitan yang berkesan semasa pemulihan.
  5. Epidural membuatkan ibu lebih rileks saat melahirkan, mengurangkan keletihan, keresahan, dan beri kekuatan untuk proses kelahiran bayi.

Keburukan dan Kesan Suntikan Epidural

  1. Tekanan darah boleh turun secara tiba-tiba semasa proses kelahiran.
  2. Ibu berkemungkinan akan alami sakit kepala yang teruk akibat kebocoran cecair tulang belakang.
  3. Kadar denyutan jantung ibu mungkin berubah
  4. Berkemungkinan ibu lebih sukar untuk meneran
  5. Kerosakan saraf kekal kemungkinan boleh berlaku.
Kebanyakkan yang kita selalu dengar adalah kesan buruk je pasal suntikan epidural ni. Namun ada juga kisah-kisah kebaikan yang jarang didengar. Saudara saya sendiri pernah berkongsi, mungkin akibat daripada dia mengambil suntikan epidural semasa bersalin sekarang dia terasa sakit di bahagian pinggang.

Macam mana nak hilangkan sakit pinggang kena suntik epidural?

Hah..itulah yang saya nak kongsikan dengan anda semua, pengalaman seorang ibu ini yang mengalami masalah sakit belakang berpanjangan akibat kesan suntikan epidural itu. Tetapi, alhamdulillah selepas ikhtiar dengan mengambil cecair vivix selama dua minggu, sakit itu rasa hilang serta merta dan lebih selesa bangun menyusu pada waktu malam.



Alhamdulillah. Syukur!
Setelah amalkan vivix, sakit belakang akibat epidural hilang. Jadi, saya ingin mengesyorkan pada anda jika mengalami masalah yang sama atau hampir serupa, cubalah dulu ikhtiar dengan vivix sebelum lakukan ikhtiar yang lebih tinggi kos nya.

untuk tempahan dan konsultasi, whatsapp 012-9362692 :)




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...