SUPER HOT BULAN INI...

♥Followers♥

Thursday 12 May 2016

10 Punca Haid Tidak Teratur. Wanita Jangan Pandang Remeh!




Punca period tak datang selalunya adalah disebabkan kehamilan. Orang pregnant dalam situasi normal tak akan alami haid hingga habis tempoh pregnancy. Melainkan kalau ada masalah semasa mengandung, pendarahan boleh berlaku. Ibu yang menyusukan anak juga walaupun tak semua, tapi ramai ibu yang tak datang period sepanjang tempoh breastfeeding. Ini juga selalunya adalah normal.
Tapi selain daripada 2 sebab di atas, ada banyak punca kenapa masalah haid tak teratur ni berlaku. Ada yang serius dan ada yang tak. Ada yang perlu dirawat dengan rawatan pakar perubatan. Ada juga yang boleh diperbaiki dengan sedikit pertolongan ubat atau nutrien tertentu ataupun hanya dengan mengubah gaya hidup ke arah lebih baik. Sampaikan untuk beberapa tempoh masa, masalah boleh hilang dengan sendirinya.
Tapi apa punca-puncanya ya yang menyebabkan period tak stabil ni?
1. Penambahan berat badan secara mendadak ataupun penurunan berat badan secara mendadak. Obesiti juga boleh menyumbang kepada masalah menstruasi/ haid.
2. Penyakit gangguan pemakanan seperti Anorexia Nervosa atau Bulimia Nervosa.
3. Pertambahan rutin senaman. Sangat selalu berlaku dikalangan atlit sukan.
4. Tekanan emosi disebabkan masalah peribadi dan sebagainya.
5. Kesakitan atau mengalami penyakit seperti kanser.
6. Perjalanan jauh. Terutamanya yang memakan masa panjang, perlu menghadapi perubahan persekitaran yang mendadak, perubahan zon waktu dan sebagainya.
7. Pengambilan ubat contohnya pil perancang kehamilan yang boleh sebabkan period jadi sedikit, jarang-jarang, lebih kerap, haid tak hadir ataupun langsung tak datang.
8. Masalah hormon. Ini menyebabkan hormon yang mengawal kitaran haid terjejas.
9. Penggunaan dadah terlarang.
10. Masalah pada organ pelvik seperti imperforate hymen (tiada lubang bukaan faraj yang menyebabkan haid tidak dapat keluar), polycystic ovary syndrome ataupun PCOS (masalah ketidakstabilan hormon yang mengganggu ovulasi), Asherman’s syndrome (masalah pada dinding uterus) ataupun uterine fibroid (ketumbuhan dalam rahim).

Period tak teratur sebabkan emosi tak stabil
Irregular period boleh sebabkan mood swing!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...